Verklaring omroep Ongehoord Nederland naar aanleiding van uitzending 15 september 2022

Met verbazing verneemt het bestuur van omroep Ongehoord Nederland de reactie van de NPO op de uitzending van het opinie-programma Ongehoord Nieuws van 15 september 2022. Volgens de NPO zouden daarbij ‘de grenzen van racistische of discriminerende uitlatingen’ zijn bereikt. Volgens het bestuur van ON! is daarvan geen enkele sprake en is dat ook nooit de bedoeling geweest.
Onder de vraagstelling: ‘Racisme, wie doen het?’ en ‘Wie is een racist?’ is aandacht besteed aan de ruzie en de beschuldigingen van racisme bij de partij BIJ1. Deze situatie werd door schrijfster Shohreh Feshtali van Iraanse afkomst en prof. dr. Paul Cliteur, emeritus hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap, geduid. Daarbij heeft Ongehoord Nederland niemand willen beledigen. De kernboodschap van het item was juist de oproep van studiogast Paul Cliteur dat (alle) mensen elkaar meer als mensen zouden moeten gaan zien.

Wij nodigen iedereen uit het programma terug te kijken via onze website OngehoordNederland.tv of NPOStart.

Ongehoord Nieuws belicht en becommentarieert de nieuwsbol van de andere zijde en met deze visie en missie zijn we toegetreden tot het publieke bestel. Van racisme, discriminatie of het oproepen tot geweld moeten wij niets hebben en wij nemen als omroep afstand hiervan.

Namens het bestuur van ON!

Arnold Karskens