Vertrek Karskens: hoe zit het echt?

De Raad van Toezicht wil vooropstellen dat hij betreurt dat privacygevoelige informatie met betrekking tot de zaak-Karskens op straat is komen te liggen. Het toezichthoudende orgaan heeft er altijd aan gehecht de situatie eerst intern te proberen op te lossen. Echter laat Arnold Karskens de Raad van Toezicht, zeker na zijn publicatie van zijn ‘voorlopige onofficiële concept reactie’ waarin grove leugens, smaad en laster en gevoelige persoonsgegevens worden gedeeld, geen keuze.

De Raad van Toezicht hecht eraan te vermelden dat problemen met het functioneren van Karskens al speelden voor de brandbrief aan het toezichthoudende orgaan en aan de Ledenraad werd toegezonden. Karskens wilde drie belangrijke medewerkers binnen Ongehoord Nederland per direct ontslaan, maar kreeg daarvoor geen toestemming van medebestuurder Peter Vlemmix. Daarop gaf Karskens aan dat Vlemmix dan ook ontslagen moest worden en stapte naar de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht gaf aan dat er, wat het toezichthoudende orgaan betreft, niemand ontslagen zou worden en daarmee keerde Karskens zich – op dreigende wijze – ook tegen het toezichthoudende orgaan.

De Raad van Toezicht stelde voorts een onderzoek in waarbij diverse ervaringen met Karskens binnen diverse gelederen van de organisatie werden verzameld. Het leverde een zorgelijk beeld op, dat werd onderschreven door het nieuwe bestuurslid Nienke van Herksen. Al op haar eerste werkdag signaleerde zij onder andere dat Karskens bepaalde medewerkers niet begroette.

Het onderzoek van de Raad van Toezicht liep nog toen de brandbrief het toezichthoudende orgaan door de medewerkers werd toegezonden. In de brandbrief, die door twaalf van de achttien huidige medewerkers en twee oud-medewerkers (waaronder niet Raisa Blommestijn) werd ondertekend, komt een beeld van ernstig disfunctioneren van Karskens naar voren. Zo zou er sprake zijn van een angst- en afrekencultuur, zouden mensen zonder reden zijn ontslagen, zou er censuur worden toegepast op de redactie, zou Karskens medewerkers intimideren, doodzwijgen of schreeuwend benaderen en zouden vrouwonvriendelijke opmerkingen en opmerkingen over het uiterlijk van medewerkers worden gemaakt.

De Raad van Toezicht restte hierbij geen andere mogelijkheid dan Karskens op non-actief te stellen, een besluit dat met de Ledenraad werd afgestemd. De doorslaggevende factor hierin is geweest dat de Raad van Toezicht niet de verantwoordelijkheid wil nemen om medewerkers nog langer met Karskens op de werkvloer te confronteren.

De Raad van Toezicht benadrukt tot slot dat er absoluut geen sprake is van een ‘coup’, ‘machtsstrijd’ of ‘richtingenstrijd’: er is sprake van ernstig wangedrag van Karskens waar een toezichthoudend orgaan op moet acteren. Het wangedrag van Karskens duurt helaas nog altijd voort. Zoals vermeld deelt hij momenteel privacygevoelige informatie van medewerkers, verspreidt hij smaad en laster en verspreidt hij grove leugens – ook over de Raad van Toezicht. Hij neemt eveneens op intimiderende wijze contact op met leden van de Ledenraad. Tevens weigert Karskens, tot op heden, met de Raad van Toezicht, het orgaan waarin hij in eerste instantie formeel verantwoording aan schuldig is, te spreken.

De Raad van Toezicht doet er alles aan om de situatie voor iedereen betrokken bij Ongehoord Nederland zo goed mogelijk op te lossen. Mede om die reden is interim-voorzitter Harm Beertema inmiddels aangetreden. De Raad van Toezicht heeft er alle vertrouwen in dat hij, samen met het bestuur, weer een veilig werkklimaat voor alle bij en voor Ongehoord Nederland werkzame personen kan garanderen.

Raad van Toezicht ON!

Ing. Rob Legeland