Persbericht inzake schorsing Arnold Karskens

Persbericht 29 augustus 2024

Op 27 augustus 2024 hebben de RvT en de RvB het lang verwachte gesprek gevoerd met de advocaat van Arnold Karskens. Karskens zelf was bij dit gesprek niet aanwezig wegens ziekte, hij zou nog te zwak zijn om te verschijnen.

De RvT heeft sinds begin juli 2024 ernstige verschillen van mening geconstateerd en besproken met Karskens. Hij vond geen steun bij collega’s in de RvB noch bij de RvT om maar liefst vier mensen op staande voet te ontslaan. Zijn redenen hiervoor waren het verondersteld lekken van vertrouwelijke informatie, waarna zij volgens Karskens als ‘verraders’ golden. Ook andere beschuldigen werden geuit, waarvoor geen enkele bewijsvoering kon worden aangedragen. Hij vermocht het zelfs om met diverse medewerkers bij ON! ieder contact te vermijden, hen niet meer begroeten en hen te blokkeren op whatsapp. Een bepaald ongezonde en onverantwoorde houding voor iemand in zijn leidinggevende positie.

Na ontvangst van de brandbrief van het overgrote deel van het personeel – waarvan de namen allemaal bij de RvT bekend zijn-, is de RvT mede op verzoek van de Ledenraad van de vereniging een intern onderzoek gestart, waarbij in een voorlopig rapport de volgende hoofdzaken werden geconstateerd:

• De brandbrief wordt door de meerderheid van de medewerkers onderschreven;
  • Karskens heeft zich met grote regelmaat schuldig gemaakt aan diverse vormen van ernstig grensoverschrijdend gedrag en seksuele intimidatie.
  • Karskens had met regelmaat grote woedeaanvallen die zich richtten tegen medewerkers én collega’s.
  • Karskens is verantwoordelijk voor het ontstaan van een angstcultuur waarbij vrijwel iedere medewerker een constante dreiging voelde voor ontslag. Onder Karskens zijn vele personeelsleden onvrijwillig vertrokken.
  • Vrijwel overal waar Karskens optrad werd gevreesd voor conflicten. Zelfs de leden van de Ledenraad zijn in de afgelopen weken door hem bedreigd met persoonlijke reputatieschade en financiële aansprakelijkheid indien zij de RvT bleven steunen.
  • De RvT constateerde dat op een enkeling na (1) de meerderheid van de medewerkers niet met Karskens verder kon, (2) zijn twee collega’s in de RvB het vertrouwen in Karskens kwijt waren en (3) dat vrijwel de volledige Ledenraad bestaande uit negen personen, de RvT steunde in de voorgestelde aanpak, zoals deze ook met de advocaat van ON was voorgesteld. De RvT constateerde al eerder dat wij geen verantwoording konden en wilden nemen voor het gedrag van Karskens.

In dit traject heeft de RvT tevergeefs gepoogd om middels een gesprek met Karskens tot een oplossing te komen, waarna de RvT niets anders restte dan de weg te bewandelen die onder deze omstandigheden onvermijdelijk werd.
De RvT heeft inmiddels een extern onderzoeksbureau aangesteld voor het uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek, naar de gang van zaken en beoordeling van het voorlopige onderzoeksrapport. De resultaten hiervan worden voor 15 oktober 2024 verwacht.

In afwachting van dit externe onafhankelijke rapport heeft de RvT op advies van haar advocaten en met steun van de Ledenraad besloten om over te gaan tot schorsing van de heer Karskens als bestuurder van ON.
Verdere beslissingen zullen pas worden genomen 1. na verschijning van het externe onderzoeksrapport, 2. als er een volledig beeld bestaat van alle relevante feiten en 3. nadat de heer Karskens zich naar de RvT heeft kunnen uitspreken.

Wij hebben onophoudelijk onder de aandacht gebracht dat de heer Karskens kan terugzien op een uitzonderlijke carrière als journalist en oorlogsverslaggever en een onmisbare kracht was bij de oprichting van ON. De huidige beschuldigingen die onderwerp zijn van intern en extern onderzoek staan daar los van.

De RvT kijkt echter met veel vertrouwen naar het verloop van deze onfortuinlijke situatie.

Gisteren nog ontving de RvT vrijwel unanieme steun van de Ledenraad voor de benoeming van mr Bauke Geersing als lid van onze Raad van Toezicht. Voorwaar een welkome versterking.

De RvT hecht er grote waarde aan om te vermelden dat de meer dan schandalige ongefundeerde beschuldigingen van Karskens jegens sommige medewerkers over vermeend antisemitisme, racisme en zelfs holocaust ontkenningen gelegenheidsargumenten zijn, waarvoor Karskens niet het begin van bewijs heeft laten zien.

Raad van Toezicht Ongehoord Nederland